Følg os også her:

Garmin VS TomTom



VIGTIGT

GPS FOR ALLE er pr. den 12.04.2014 overgået til GPS FREAK

En ny og moderne GPS side, tilpasset alle platforme. Samme gode service og alt er gratis!

Vi ses på http://gpsfreak.dk



http://gpsfreak.dk

LET’S GET READY TO RUMBLE !!!
And in the red corner… De to kompetanter mødes i en kamp over otte omgange.

EN LISTE OVER HVAD VI KIGGER NÆRMERE PÅ I DE ENKELTE OMGANGE:
1. Montering
2. Skærmen
3. POI håndtering (Interessepunkter)
4. Adressesøgning
5. Ruteberegning
6. Trafikmeldinger
7. Stemmevejledning
8. Resten

Kampen skal naturligvis udkæmpes i samme vægtklasse, og derfor har vi valgt at lade slaget stå mellem de to topmodeller, altså GARMIN NUVI 3590LMT & TOMTOM GO LIVE 1005 WORLD.

Lad det være sagt med det samme;
Dette er ikke en kamp som skal udpege en vinder, eller rettere, du bestemmer selv hvem der vinder. Resultatet er nemlig afhængig af hvilke funktioner netop du sætter mest pris på. Ingen af enhederne kan prale af at være bedst på alle punkter, så denne artikel er skrevet for at guide dig frem til den GPS som passer bedst til lige præcis dit behov.

Står du og skal købe ny GPS men er i tvivl om det skal være det ene eller andet mærke? Så kan denne ´gps fight` måske hjælpe dig? Der er nemlig stor forskel på de to producenters styrker og svagheder. Det som er vildt vigtigt for dig, er måske aldeles ligegyldigt for andre, eller visa versa.

ROUND ONE (Montering)

Først og fremmest skal en holder sidde stabilt og sikkert. Den må ikke kunne falde ned, og så skal det være let at montere sin GPS uden samtidig at blive viklet ind i en masse ledninger.

Holderen til Garmin er rigtig god og sidder klippefast på ruden. Det er ikke svært at montere enheden i holderen, men med mindre du er meget snild på fingerne, skal du dog bruge to hænder. Ledningerne op til holderen (strøm og tmc) kan virke ret voldsomme. Specielt strømkablet er meget tykt og pynter ikke ligefrem på instrumentbordet.

TomTom´s holder sidder også urokkeligt fast på ruden, men det er den supersmarte magnetiske montage anordning som adskiller denne holder fra alt andet på markedet. Maskinen monteres med én hånd på et splitsekund og lige så let er det at afmontere den igen.

Strømledningen er noget mere diskret end Garmin´s løsning og sidder nede i bunden af holderen. Den hopper selv op på plads (via magnetisme) når enheden sættes på holderen.

Trafiksignalerne hentes online (indbygget HD Traffic) og kræver derfor ikke ekstra ledninger. TomTom´s holder er helt klart den mest gennemtænkte og vinder derfor denne første omgang.

TILFØJET DEN 3. FEBRUAR 2013:
I foråret 2013 kommer der dog en ny topmodel fra Garmin, (nuvi 3597 LMT) som også leveres med en magnetisk holder. Den er noget større end TomTom´s, men alt andet lige, må vi nok gå ud fra at monteringen så vil være på samme lette måde som på TomTom.

ROUND TWO (Skærmen)

En god og læsbar skærm er afgørende vigtigt, specielt når solen står direkte ind af sideruden. På dette punkt er netop Garmin & TomTom nok de to stærkeste på markedet. Det er ikke sikkert at selve grafikken er Verdens smukkeste, men farverne (og selve skærmen) er yderst effektive.

Både Garmin 3590LMT & TomTom GO Live 1005 World leveres med de såkaldte multitouch glasskærme. Bare ordet ´glas` kan sikkert få nogle til at tænke på om ikke de dermed er ekstra følsomme overfor f.eks. sollys? Det er de på sin vis, og alligevel ikke.

Sammenligner du med en “gammeldags” GPS skærm som er ret mat i overfladen, får du helt sikkert et skarpere skærmbillede. Både farver, lys og kontraster forstærkes og derfor vil en moderne glasskærm altid være at foretrække.

Den kapacitive (glas) -berøringsskærm er bygget i en slags ´sandwichkonstruktion`. Øverste lag er transparent ledende* – Derefter kommer et isolerende glaslag og afslutningsvis et LCD-display.

*En persons finger er en ´leder` og gør det derved muligt at ´styre` en skærm. Du kan f.eks. forstørre eller formindske et kortdisplay med en ´klemme bevægelse` på skærmen. Netop fordi disse glasskærme er ledene, skal du bruge fingerne til at `styre skærmen`. Du kan ikke “klikke” med en negl eller pen.

I ganske specielle tilfælde kan selv de mest effektive skærme dog komme til kort når det gælder stærk sollys som falder i en uheldig vinkel, men her er begge maskiner leveret med et lille kugleled som gør det let at dreje skærmen til en anden vinkel.

Om den ene er bedre end den anden, er nærmest umuligt at afgøre. Jeg mener ikke der kan være tvivl om at de begge gør det lige godt og derfor ender denne omgang uafgjort.

ROUND THREE (POI håndtering – Interessepunkter)

Både Garmin & TomTom indeholder rigtig mange indbyggede POI (tankstationer, hoteller, campingpladser etc). De er ikke altid helt opdateret, men begge producenter tilbyder mulighed for at redigere indbyggede POIs, hvilket faktisk er ret smart. Dog får du med TomTom´s løsning (Mapshare), både flere, og bedre muligheder for POI redigering end hos Garmin.

Men vi er jo nogle stykker som også godt kan lide muligheden for at kunne importere egne POIs, eller POIs downloadet fra f.eks. vores POI Database.

På begge maskiner er det forholdsvis let at tilføje, (importere) egne POIs. Er du i tvivl om hvordan du gør, vil jeg anbefale dig at læse denne vejledning, (kan bruges til alle typer GPS enheder).

Men tilbage til den aktuelle runde; I mine øjne er begge maskiner ret ligevægtige når det gælder almindelig POI håndtering. Går vi derimod over til at tale avancerede POI´s, er det helt klart Garmin som vinder runden. På Garmin er der nemlig mulighed for at lave egne POI som indeholder både en beskrivende tekst og sågar foto´s. Dog tror jeg ærlig talt ikke der er ret mange som bruger denne mulighed? Men den er der og virker rigtig godt skulle jeg hilse og sige.

Jeg skal huske at indskyde, at GPS FOR ALLE som en af de eneste steder på nettet, tilbyder mulighed for at lave disse avancerede POIs til Garmin. Du kan både skrive en uddybende tekst, men kan også tilføje fotografier til alle dine POIs. Tjek selv POI Databasen ;- )

POI søgning: Jeg har læst flere udtalelser som påstår at TomTom ikke tilbyder søgning af POI direkte på kortet – Det passer ikke! Gå i 2D -mode og zoom ind på området hvor du ønsker at søge en POI. Klik på kortet, resten er rimeligt selvforklarende.

Men uanset hvordan du vender og drejer den, må man konstatere at TomTom har visse begrænsninger når det gælder POI søgning. Så sent som for nogle få uger siden, havde jeg selv lavet en POI med overnatninger og forskellige seværdigheder vi ville besøge undervejs til og fra vores ferie i Frankrig. En af disse var et hotel nede syd for Lyon og selv om jeg naturligvis vidste nogenlunde hvor det var, kunne jeg dog ikke huske det præcist.

Her kommer begrænsningen, for TomTom kan kun søge POIs i en radius på op til maks. 80 km. og da jeg jo ikke kunne huske navnet på byen hvor hotellet lå, var det faktisk ret svært at finde den pågældende POI. På kortet klikkede jeg på Lyon og søgte ad den vej, men hotellet dukkede ikke op fordi det tilsynladene lå mere end 80 km. væk fra Lyon.

Heldigvis havde jeg hjemmefra, valgt at gemme samme POI som en personlig favorit, og kunne derfor let finde hotellet via favoritterne, men det er bestemt ikke smart, man ikke kan søge i større radius end 80 km.

POI frem på ruten: Kører du nogensinde en langtur, f.eks. til sydens sol?
Så kender du sikkert følelsen af at det kunne være rart at vide hvor langt der er til f.eks. næste Tankstation, Autohoff eller Rasthof?

Garmin tilbyder en såkaldt “afkørselsservice” som dog ikke er særlig funktionel. Den kan vise dig hvad der findes af POIs frem mod de kommende afkørsler, men funktionen er efter min mening bygget ulogisk op, og du kan ikke selv bestemme hvilke POI grupper den skal søge på.

Både Garmin & TomTom byder dog også på en mere traditionel mulighed for at søge specifikke POIs frem på ruten. Her er TomTom´s løsning en smule mere logisk fordi man med farvekoder viser dig hvorledes punkterne er placeret i forhold til din aktuelle rute (retning), men som med Garmin kræver det alt for mange tryk på skærmen, og er derfor bestemt ikke en funktion som kan anbefales udført under kørsel.

Når jeg er efter de to producenter på dette felt, skyldes det utvivlsomt at jeg har kørt med Navigon i mange år og derfor har set hvor super effektivt det kan laves.

De to enheder ligger meget tæt når det gælder almindelig POI håndtering.
Dog vinder Garmin sikkert omgangen, ikke kun p.g.a. muligheden for de avancerede POI løsninger, men også fordi man på TomTom ikke har mulighed for at søge POIs som ligger længere væk end i en radius af 80 km.

TILFØJET DEN 3. FEBRUAR 2013:
Når Garmin i foråret udkommer med deres nye 2013 enheder, vil en del af disse faktisk indeholde mulighed for at få vist en bjælke med POI frem på ruten. Vi har allerede testet det og kan oplyse det virker rigtig godt. Dog kan man desværre ikke selv bestemme hvilke POI kategorier som skal vises. Funktionen viser henholdsvis “Benzinstationer, Rastepladser & Restauranter.

Samtidig skal jeg tilføje, at jeg, på det tidspunkt hvor jeg skrev denne artikel, ikke selv var opmærksom på TomTom´s mulighed for at få lydvarsler vedr. POI frem på ruten.
De vises ikke fast på skærmen, men du kan definere en hvilken som helst POI kategori, (også importerede POI), til at give en lydvarsel når du nærmer dig en af disse POI. Du kan samtidig sætte enheden op til at fortælle dig hvor langt der er til næste POI.
Dette vil i så fald lyde som f.eks. “Benzintank om 2km. – Næste mulighed om 14,2km.

ROUND FOUR (Adressesøgning)

Ved du præcis hvor du skal hen, altså med en komplet adresse ved hånden, burde det ikke være den helt store øvelse at finde adressen på din navigator. Den umiddelbare forskel på de to maskiner, er at man på TomTom enheden har langt større kortdækning – Deraf navnet ´World` :- )

Garmin 3590LMT leveres ´kun` med Øst og Vest-Europa, hvilket vel også er rigeligt til de fleste? Men der er andre forskelle som bør tages med i betragtning.

Garmin tilbyder mulighed for at søge på en vej uden først at skulle indtaste et bynavn. Umiddelbart er det smart nok, dog afhængigt af hvilke vejnavne man søger på.

Prøv f.eks. at søge på ´vestergade`, her hjælper denne feature ikke meget, vel?
Du er nødt til at indtaste et bynavn, og kender du det, kan du jo finde adressen på alle maskiner. Men i mange andre tilfælde er funktionen slet ikke dum at ha´ ved hånden. Vejnavnet må blot ikke være for almindeligt.

Dermed skulle man jo kunne afgøre runden med pointsejr til Garmin? Helt så simpelt er det ikke.
For omvendt har Garmin problemer med at hjælpe dig hvis du skal søge en adresse i en by med to-delt bynavn. Forestil dig du kun kender den ene del af bynavnet, og at det tilfældigvis er den sidste del af navnet du kender.

Så har du et problem, for på Garmin skal du vide at byen f.eks. hedder Nørre -Vissing. Det er ikke nok at søge på ´Vissing`. Dette kan blive et problem og noget som du meget vel kan komme ud for i udlandet hvor man jo har det med at stave bynavne, og navne i det hele taget, med nogle underlige tegnsætninger her og der :- )

Det behøver såmænd ikke engang være særlig ´kryptiske navne`. For et par uger siden skulle jeg finde byen ´Sct. Cyprien` i Frankrig. Jeg anede ikke hvordan jeg skulle stave det der ´Sct.`… og forsøgte derfor meget naturligt med forkortelsen ´Sct`, men uden held.

Jeg vidste med sikkerhed hvordan jeg stavede til ´Cyprien`, men det hjalp heller ikke noget, da dette jo var anden del af et to-delt bynavn. På TomTom (og Navigon) enheden fandt jeg byen med ganske få indtastninger, blot ved en søgning på ´Cyprien`.

Og hvad kan man så lærer af det? Jo, uanset om du kan søge på vejnavne uden at kende bynavnet, eller du kan søge på en del af et bynavn uden at kende hele navnet, er det altid en fordel at have så fyldestgørende en adresse som overhovedet muligt :- )

Den ene styrke ophæver den anden svaghed og omvendt. Derfor mener jeg det er fair at lade omgangen ende uafgjort.

ROUND FIVE (Ruteberegning)

Så er vi fremme ved den… ´Diskussionen` som gennem alle ´gps-tider` har givet anledning til flest uoverensstemmelser, ja til tider nærmest en slags ´religionskrig` :- ) Hvem ruter bedst? Garmin eller TomTom? Navteq eller Teleatlas?

Nu om dage er diskussionen aftaget, og med visse undtagelser beregner langt de fleste GPS´er nogle ganske fine ruter fra A til B. Man vil altid opleve forskelle her og der, men som oftest viser det sig alligevel at vi er ude i marginalerne og at ´den anden` rute egentlig også er OK

Så længe vi ikke er ude i desiderede og grove rutefejl, er det vel egentlig hip som hap?
Er du kendt i området og kan du fortælle din GPS at den altså er helt forkert på den; ´for den vej plejer du altså aldrig at vælge`, så er vi vist ude i et luksusproblem, og måske man så skal finde på noget andet at bruge sin tid på?

Er man derimod ikke lokalkendt, og viser maskinen ikke en stor eller en snørklet omvej, er vi vel kun glade for at leve i denne ´fantastiske tidsalder`, hvor elektronikken kan lede os rigtigt frem til lige præcis den adresse vi havde bedt den om. Man kan nærmest blive helt rørt :- )

Personligt er jeg ikke den store Garmin fan, ikke fordi jeg som sådan har noget imod Garmin´s produkter, men TomTom opfylder bare mine personlige behov mere optimalt.

Alligevel kører jeg ofte med en Garmin klistret fast på min forrude, både arbejdsmæssigt, i diverse test´s, men også privat. Her i mit lokalområde…. SE, DER VAR DEN IGEN ;- ) synes jeg den klarer sig tilfredsstillende. Jeg er ikke altid enig, men overordnet set er jeg OK tilfreds. På længere turer har jeg ikke haft noget nævneværdigt at udsætte på den.

Jeg føler mig sikker på at ingen har noget at la´ hinanden hører på dette område.
De kan begge lave fejl, akkurat som os mennesker :- ) men jeg tror nu nok jeg vil ende med at dømme uafgjort i denne omgang.

Og dog… At være god til beregning af ruter, kræver mere end blot at kunne finde vej fra A til B.
Vi kan alle få brug for at indsætte flere stop undervejs (via punkter). Jeg er f.eks. tidligere kurér og havde ofte brug for at kunne beregne ruter med helt op til 40-50 stop. Det er voldsomt, I know, men på dette felt er Garmin helt klart TomTom overlegen.

Hvorfor? Fordi jeg på TomTom kun kan indsætte op til maks. fire via-punkter. Det er sikkert nok til de fleste formål, men ikke altid. En anden ting som skuffer på TomTom, er at maskinen ikke automatisk kan optimere en rute hvor jeg i tilfældig rækkefølge har indtastet flere via-punkter.

På Garmin kan du nøjes med at indtaste din slut -destination og derefter smide via -punkterne ind i tilfældig rækkefølge. Tilslut beder du maskinen optimerer din rute og afsted det går.

Endnu en ting som jeg ved nogle mennesker værdsætter meget, er Garmin´s mulighed for at oprette ruterne hjemme på den store skærm og derefter overfører disse til din nuvi, (gøres med et lille softwareprogram som hentes gratis på www.garmin.com).

Vender vi tilbage til de mere ´almindelige` ruteberegninger, tilbyder begge maskiner mulighed for at oprette vejspæringer m.m. Du kan faktisk undgå hele byområder som du måske ikke ønsker med på ruten. Disse ændringerne kan du gemme såvel midlertidigt som permanent.

Når jeg har rost Garmin for de mere avancerede rutemuligheder, skal jeg også rose TomTom for deres IQ routes: TomTom IQ Routes bygger grundlæggende på at mange millioner TomTom brugere frivilligt indsender anonymiserede oplysninger om hastigheder m.m. fra deres ture.

Dette gøres online på TomTom Live enhederne, og via internettet når man opretter forbindelse mellem TomTom -enheden og TomTom HOME eller MyTomTom.

Der tages højde for faktorer som kan have betydning for hvor lang tid det vil tage dig at nå frem til en destination, såsom lysregulering, rundkørsler, bratte stigninger og vejbump, ligesom det kan være afgørende om du kører på en hverdag eller i weekenden.

Jeg ved godt at Garmin umiddelbart har nogle tilsvarende rutemuligheder, men indtil videre har jeg ikke kunne finde eksempler på anderledes ruteberegninger som er tidsafhængige?

Måske jeg tager fejl? og kan en venlig læser give mig nogle konkrete eksempler som kan efterprøves, vil jeg blive meget taknemmelig og skal med største glæde korrigere mig selv.

På TomTom oplever jeg ofte forskellige ruter, afhængigt af på hvilket tidspunkt og ugedag jeg skal køre turen. Disse ´intelligente` ruteberegninger, er for mig en meget vigtig del af en god GPS.
Alt andet lige er de mest optimale ruter, jo grundlæggende det som det hele drejer sig om.

Jeg er oprigtigt meget i tvivl om hvilken enhed jeg skal tildele vinder -pointet i denne omgang, og kan pludselig godt forstå dette emne har givet anledning til så mange diskussioner gennem tiden :- )

Det kommer simpelthen an på hvilke kriterier som er vigtigst for hver enkelt bruger. Derfor slutter jeg omgangen neutralt, og lader det være op til dig om du er til den ene eller anden funktion :- )

round six (trafikhåndtering)

Vi er nået frem til sjette runde – Trafikhåndteringen…
Omgangen viste sig at være ret entydig, og Garmin kom egentlig aldrig rigtigt ind i kampen. Man skal vist nærmest være eneboer og bo i en jordhule dybt inde i en nordjysk skov, for ikke at bemærke den stigende trafikintensitet? Trafikbelastningen vokser konstant, og tæt myldertrafik er ikke længere noget man kun kender til i København og andre storbyer.

Den tid er ovre, hvor en god navigator blot skulle beregne optimale ruter. Hvad hjælper det at få anvist en fin rute, hvis den viser sig at være en ren tidsrøver p.g.a. langsomt kørende biler, eller desiderede stillestående køer?

Mange veje er nærmest lukket af biler på hverdage omkring kl. 8 og igen om eftermiddagen når folk får fri, mens de samme veje er øde som en fodboldbane i ´udkants Danmark` om natten.

Jamen så har de fleste GPS´er jo mulighed for at varsle os via TMC meldingerne?
Det behøver ikke kun have noget med desiderede uheld at gøre. Det kan lige så godt dreje sig om ganske normale trafikale belastninger på bestemte tidspunkter af døgnet. Disse situationer får du ingen varsling om på TMC nettet.

Garmin nuvi 3590LMT leveres med RDS TMC – Tiden er efter min mening løbet fra TMC teknologien, (set selvstændigt som eneste trafikvarsling). Systemet er OK til varsling af vejarbejder og lign., men er slet ikke hurtigt nok til at kunne håndtere pludseligt opståede køer, og kan rent teknologisk ikke tage forbehold for tidsafhængige spidsbelastninger.

TMC er ikke ubrugeligt, tværtimod. Kun TMC systemet kan varsle planlagte vejarbejder etc.
TMC kan også melde om trafikale uheld og forsinkelser, men er desværre ikke særlig troværdigt.
Alt for ofte oplever man meldinger som ikke holder stik med de faktiske forhold på strækningen, simpelthen fordi informationen skal igennem for mange kanaler og bekræftes/verificeres, inden den slipper ud til modtagerne.

I andre tilfælde kan man opleve meldinger om kø forude, en kø som måske har været der, men som p.g.a. forglemmelser? (hva´ ved jeg), ikke er taget ud af systemet igen.

I det andet ringhjørne har vi TomTom, som med HD Live Traffic virker mere overbevisende og som helt klart er foran sine konkurrenter, både fordi meldinger fra HD Traffic beviseligt er mere præcise, men også fordi HD Traffic dækker mere bredt på det ´tynde` vejnet.

TomTom HD Traffic bygger sine oplysninger på flere forskellige informationskilder, hvor netop TMC er én af dem. Dette fordi TMC som nævnt er eneste mulighed for at få oplyst hvor og hvornår der er planlagte vejarbejder og lign.

Men modsat andre systemer, er TomTom HD Traffic grundlæggende ´ligeglad` med disse informationer, (rent trafikmæssigt). TMC meldingerne bruges udelukkende til at oplyse brugeren om hvad man kan forvente af sådanne ´hændelser` på sin rute.

Det er TomTom HD Traffic´s øvrige informationskilder, som f.eks. ´realtime trafficflow`, som måler eventuelle forsinkelser på en strækning. Det er disse informationskilder som videregiver oplysninger om forsinkelser målt i længde og tid.

Klik dig lidt rundt her på siden, og læs vores mange test´s og artikler om netop HD Traffic.
Vi er så langt fra de eneste som er imponeret, TomTom HD Traffic vinder den ene test efter den anden, også ude i den store vide Verden. Derfor vinder TomTom også helt naturligt denne runde, endda i en meget klar og overbevisende stil.

round seven (stemmevejledning)

Bryder du dig ikke om meldingen, “drej til venstre i rundkørslen, ta´ tredie afkørsel”, skal du ikke købe en TomTom – og omvendt, bryder du dig ikke om en meget skarp, ja nærmest ´skrap` computerstemme, skal du ikke vælge Garmin.

Disse to eksempler er dem jeg gennem tiden har hørt flest kritikpunkter på, når talen er faldet på stemmevejledningen i de to systemer.

Herudover har de to systemer naturligvis hver deres måde at guide dig på, men overordnet set synes jeg at de begge faktisk er rimeligt gode til at give letforståelige vejledninger.

Jeg hører selv til dem som har det bedst med at kaste et kort blik på skærmen ind i mellem, for bedre at orientere mig, men målet med en god stemmevejledning, må helt klart være at kunne finde frem til destinationen, uden at skulle se på skærmen overhovedet.

Jeg har, lidt for sjov, en gang imellem prøvet at lave en slags ´blindtest`, hvor jeg skulle finde en destination uden at kigge på skærmen, men udelukkende måtte lytte til vejledningen. Det er faktisk gået ret godt, med begge systemer.

Personligt kan jeg ikke holde ud at høre på den Garmin -stemme, og slukker derfor som regel helt for lyden, hvilket naturligvis ikke er optimalt. Jeg mener helt klart at TomTom´s stemme er mere behagelig at lytte til, og har så måtte vænne mig til den helt forkerte formulering, at jeg skal dreje til venstre i en rundkørsel.

Det må være et spørgsmål om smag og temperament, om man kan affinde sig med en sådan formuleringsfejl, eller om man kan klare at lytte til en meget skarp og lidt ´kommanderende` Garmin stemme. Derfor lader jeg runden ende u-afgjort.

TILFØJET DEN 3. FEBRUAR 2013:
I løbet af foråret 2013 udkommer Garmin med deres 2013 sortiment. Mange af disse modeller indeholder “Garmin Real Directions” så maskinen nu f.eks. kan sige “Drej til venstre i lyskrydset”. Dette kan i nogle tilfælde give chaufføren mere overblik, specielt i stærkt trafikerede bykerner. Desværre er det dog stadig den samme “skarpe” Garmin stemme man har valgt.

Som et lille p.s. kan man selv downloade/installere flere stemmer til både Garmin & TomTom.
Disse findes rundt på nettet. Bemærk dog, at ønsker man TTS, (udtale af vejnavne m.m.), er man nødt til at bruge den stemme som findes på enheden og som er beregnet til lige præcis TTS!

Andre alternativer:
Har du en Garmin kan du selv indtale din egen stemme på maskinen, eller konen´s, datteren´s… Det gøres med et lille gratis program fra Garmin.com

Og med tilladelse fra TomTom, kan du her på GFA hente sjove dialektstemmer til din TomTom.
Du finder dem alle fem på denne side (under Tips & Tricks).

round eight (alt det andet)

Vi har nu gennemgået de væsentligste, (grundlæggende) funktioner på en GPS, men jeg synes vi mangler et par stykker. Én af dem er Garmin´s stemmestyring.

De var længe om at komme med en Dansk version, men da den endelig kom, viste den sig også hurtigt som markedets absolut bedste. Garmin stemmestyring er på én og samme tid meget avanceret og yderst brugervenlig.

Stemmestyringen bevirker at du kan give enheden forskellige talte kommandoer, og dermed undgå at fjerne hænderne fra rattet. Du kan indtale destinationer, via-punkter, skrue op og ned for lyden og meget mere.

I kraft af et tidligere job hvor jeg selv havde fornøjelsen af at arbejde med udvikling af talesynteser og stemmestyrede systemer, ved jeg hvor stort og komplekst dette område er. Det er bestemt ikke noget ´man bare lige gør`. Det er yderst avanceret, specielt når vi kommer til det Danske sprog.

På alle andre maskiner hvor jeg har haft mulighed for at teste stemmestyringer, har det været nødvendigt at skulle indtale kommandoerne i en bestemt rækkefølge.

Ville jeg f.eks. finde en bestemt adresse, skulle jeg først fortælle maskinen, i hvilken by jeg ville søge, derefter skulle jeg indtale vejnavnet, og tilslut husnummeret. For hver enkelt kommando skulle jeg bekræfte. Alt i alt tog det meget længere tid end god gammeldags indtastning, derfor droppede jeg meget hurtigt denne ekstra ´service`.

Med Garmin´s stemmestyring er det hele mange gange lettere. Du indtaler adressen i én sætning, f.eks. “Vestergade 58, Suppekøbing” og maskinen vil med stor sansynlighed straks finde det korrekte match. En virkelig imponerende funktion.

I det andet ringhjørne kan TomTom så hjælpe os på rejsen. Via deres indbyggede Live funktioner, kan du bl.a. søge på ledige hoteller og få oplyst cirka priserne. Dette er ikke en funktion som ret mange af os har brug for i det daglige, men forestil dig du er på tur ned gennem Tyskland. Du har ikke reserveret overnatning og det er højsæson. Jeg har selv prøvet situationen et par gange, og det kan blive et sandt mareridt at finde et ledigt hotel (som vi havde råd til).

Har man ovenikøbet børn omme på bagsædet, er det altså ikke superfedt at køre ind på det ene hotel efter det andet, og hver gang få besked om at alt er optaget. Alle er trætte og trænger bare til at sove. Her kan TomTom´s løsning meget hurtigt blive en funktion som du vil blive meget taknemmelig over at have adgang til. Alle søgninger foregår via henholdsvis Tripadvisor & Expedia.

Men TomTom Live service byder ikke kun på søgninger på ledige hoteller og HD Traffic. Du kan også søge POIs via Google´s Localsearch, eller TomTom´s egen ´TomTom Places`. Herudover kan du bl.a. få vist (og oplæst) vejrudsigter m.m. – Hvorfor Garmin har valgt at sende en topmodel på markedet i 2012 som ikke tilbyder Live service, fatter jeg ikke en lyd af? Men som nævnt i starten af denne artikel, er det jo slet ikke sikkert at disse Live funktioner betyder noget som helst for dig? og så er det jo helt ligegyldigt :- )

Garmin har dog udviklet en app til din smartphone hvormed du får Live muligheder på enheden, (forbindes via Bluetooth), men det er da langt fra optimalt? og i øvrigt skal du dermed selv betale for dataroaming, hvilket jeg personligt aldrig vil tillade på lange turer i udlandet.

TomTom Live er gratis det første år (med fri dataroaming i hele Europa), og koster herefter ca. 375,- pr. år. Køber du enheden gennem Fordels -klubben, får du Live service med i tre år, (plus tre års gratis kortopdateringer og udvidet garanti).

Apropos kortopdateringer; Garmin 3590LMT tilbyder gratis kortopdateringer i hele maskinens levetid. Hvor lang tid en GPS´s levetid så er… Tjahhh for mit vedkommende tror jeg den alligevel er udskiftet i løbet af højst et par år. Men det er naturligvis ikke alle som skifter GPS så ofte, og derfor synes jeg bestemt det er et rigtig godt tilbud som Garmin her tilbyder deres kunder.

Mulighed for Bluetooth tilbydes på begge enheder. Det er ikke en funktion jeg selv benytter, så jeg må forlade mig på andres tilbagemeldinger. Disse fortæller stort set samstemmende at BT virker rigtig fint på begge systemer.

Det var vist det? Og hvem vinder så denne sidste runde? Aner det ikke, gør du?

(9996)


VIGTIGT

GPS FOR ALLE er pr. den 12.04.2014 overgået til GPS FREAK

En ny og moderne GPS side, tilpasset alle platforme. Samme gode service og alt er gratis!

Vi ses på http://gpsfreak.dk



http://gpsfreak.dk

  1. Mogens Harfot
    Mogens Harfot08-09-2012

    Via-punkter er komplet ubrugeligt til at planlægge en rute efter på TT’en, når man ikke en gang kan gemme dem. Planlægning uden for en motorvej er totalt håbløst med den nye TT serie.
    Tænke sig at have en fremragende navigator, verdens bedste trafiksystem og så kan man ikke lave en rute der kan anvendes til noget hverken arbejdsmæssigt eller i fritiden. Det er en ommer, TT – få nu den planlægning lagt ind igen.

  2. Jan-DK
    Jan-DK09-23-2012

    “Endnu en ting som jeg ved nogle mennesker værdsætter meget, er Garmin´s mulighed for at oprette ruterne hjemme på den store skærm og derefter overfører disse til din nuvi, (gøres med et lille softwareprogram som hentes gratis på http://www.garmin.com).”

    Det kan du altså også i en TT.

    Can I send route information to my TomTom device?

    Yes, you can send either the start or the destination of a route to your TomTom navigation device.

    Note: The map on your navigation device must cover the area of the location that you are sending to your device.

    Make sure that your navigation device is connected to your computer. After planning a route, do the following:

    Click on a start or finish flag on the map and a balloon will appear.
    Click Add to TomTom Add to TomTom.

  3. Ivan Fraer
    Ivan Fraer09-23-2012

    Men denne funktion mener jeg ikke virker på MyTomTom. Det er vist kun på de ældre maskiner, (TomTom Home).

    Det er muligt det er blevet tilføjet senere i MyTomTom. Jeg har bare ikke set det endnu?

  4. Jan-DK
    Jan-DK09-24-2012

    Det jeg har saxet ind i teksten ovenover er taget fra My Tom Tom.

  5. Ivan Fraer
    Ivan Fraer09-24-2012

    Men det er jo ikke ensbetydene med at det rent faktisk forholder sig sådan?
    Jeg tror stadig på at det kun gælder TomTom Home.

  6. Bjarne A
    Bjarne A09-25-2012

    Her er det du mangler at få saxet, Jan-DK

    “If installed, TomTom HOME starts on your computer and you are asked what you want to do with the location when it reaches your TomTom navigation device.

    You can choose to show the location on the map, navigate to the location or add it to your Favourites.

    If you choose to navigate to the location, your device may calculate a different route to that of the Route Planner due to differences in map version, Map Share downloads and IQ Routes™.

    Tip: You can find information about downloading and installing TomTom HOME at http://www.tomtom.com/home.”

    Funktionen du omtaler virker KUN med enheder der bruger TomTom Home.

  7. Jan-DK
    Jan-DK09-26-2012

    Så passer det sikkert hvad i siger.
    Jeg har ikke selv prøvet at laver det nummer.
    Det er ikke noget jeg har noget at bruge til. Endnu. :arrow:

  8. Bjarne A
    Bjarne A09-26-2012

    Jeg lover dig for at det passer..! ;-) :smile:

  9. Bo
    Bo12-02-2012

    Der mangler et væsentligt punkt i dine tests Ivan ? Emnet sikkerhed ?? Sikkerhed bør stå som eet af de vigtigste punkter ?? Hvor sikker at det at bruge TTen og Garminen UNDER kørsel ??? skal man sidde og famle og trykke på skærmen hele tiden ??? eller kan man håndfrit betjene sin GPS ??? Det er ulovligt at betjene sin mobil under kørsel ??? burde det ikke også være ulovligt at betjene en TT under kørsel ?? og DEN er testvinder ???

  10. Bjarne A
    Bjarne A12-02-2012

    @ Du skiftede fra “verdens dyreste GPS i drift” til en Garmin 3590 med stemmestyring! Du blev tilfreds med skiftet og det er det vigtigste.
    Jeg kører med den bedste GPS uden stemmestyring, men ville alligevel lige prøve en GPS med stemmestyring og anskaffede mig en Garmin 3590. Stemmestyring var fedt at bruge, men hvad hjælper det når ruteberegningen og trafik delen ikke var optimal? Flere motorvejs-strækninger var ikke med på Garmins kort!

    Det er muligt du vægter stemmestyring frem for korrekte ruter og trafik meldinger – jeg gør bestemt ikke…

  11. Strib
    Strib01-18-2013

    Hej.
    Jeg er en urgammel NAVIGON bruger, hvor min eneste egentlige anke altid har været at NAVIGON (7310) er hamrende længe om at komme igang/finde satelitter.
    Hvor hurtige er henholdsvis TT og Garmin. det er jo altid i de første par minutter, hvor man f.eks. skal ud af en ukendt by, at man har brug for hjælp.

  12. Ivan Fraer
    Ivan Fraer01-18-2013

    Hej Strib.
    De har mere eller mindre signalet indenfor få sekunder.

  13. leonardofahrer
    leonardofahrer02-03-2013

    Round seven kan man jo så meget passende skrive om, nu der er kommet nye garmin modeller med en helt anden “stemmestyring”.

  14. Ivan Fraer
    Ivan Fraer02-03-2013

    Hej leonardofahrer

    Det kan du have ret i, så jeg har lavet et par tilføjelser, (markeret med grøn tekst), i runde 1, 3 & 7

Din kommentar her