Følg os også her:

Garmin nuvi 2597LMT – Test



VIGTIGT

GPS FOR ALLE er pr. den 12.04.2014 overgået til GPS FREAK

En ny og moderne GPS side, tilpasset alle platforme. Samme gode service og alt er gratis!

Vi ses på http://gpsfreak.dk



http://gpsfreak.dk

Garmin nuvi 2597 er første maskine fra Garmin som tilbyder “Garmin Real Directions”, (Naturlig Stemme Guide), og selv om den umiddelbart ligner andre nuvi´s, så indeholder den også et par andre nyheder.

For et par år siden købte Garmin det Tyske Navigon, og nu begynder nogle af de mest kendte Navigon funktioner stille og roligt at blive implementeret. I denne omgang er der tale om Navigon´s (fremragende) “POI på ruten” og den aktive vognbaneassistent.

HARDWAREN
Selve hardwaren virker noget “plastikagtig”, men jeg har kørt med maskinen i adskillige måneder, og indtil videre har jeg ikke oplevet problemer med hverken knapper, skærm eller andet.

Den medfølgende holder er præcis som alle tidligere nuvi holdere, og har en rigtig god sugeevne.
Men strømledningen skal indsættes på maskinens bagside, som herefter skal hægtes fast på holderen.
Det er ikke noget som tager lang tid, men irriterende, specielt på en iskold og mørk vintermorgen, hvor ledningen er stiv og det ringe lys gør det svært at ramme stikket omme på bagsiden af enheden.

Strøm kabelet skal monteres manuelt på maskinens bagside:

MØD IDA, DEN NYE GARMIN STEMME
De som havde håbet man også ville implementere Navigon´s stemmeguider, må jeg desværre skuffe. Indtil videre må vi nøjes med Garmin´s egne, som bestemt ikke er oppe i Navigon´s klasse.

Den nye “dame i kassen” hedder Ida. Ida kan bl.a. sige til dig, at du skal dreje til højre i lyskrydset, istedet for “drej til højre ad søndergade”. Umiddelbart bør det derved være lettere at orientere sig i tæt bytrafik, men i praksis synes jeg nu ikke det gør den store forskel. I mange tilfælde holder jeg allerede i vognbanen når jeg får oplyst at jeg skal svinge i lyskrydset. Men nu skal det så også siges, at jeg i forvejen hører til de mennesker som aldrig har været særlig imponeret af TTS funktionerne. Jeg kan simpelthen ikke se fordelen i at få oplyst at jeg skal svinge til venstre ad Vestergade. Befinder jeg mig i en fremmed storby, med tæt trafik, er det ikke ligefrem de små skilte med vejnavne jeg sidder og kigger efter. Jeg skal bare vide præcis hvor jeg skal svinge. Lidt det samme oplever jeg med Garmin Real Directions.

Ida med “Real Directions”:

Jeg må tilstå at jeg personligt kun betragter funktionen som lidt ekstra spas, og desværre har man valgt at udstyrer Ida med den “berømte Garmin accent”. Derfor kan det være meget vanskeligt at forstå, hvad det er hun forsøger at sige til dig.

I nedenstående videoklip får du to eksempler. Det første er et eksempel, hvor jeg synes Garmin Real Direction virker udmærket. Men i eksempel nummer to, synes jeg nok kæden hoppe lidt af.

Jeg måtte lytte adskillige gange for at opfatte hvad det var damen sagde til mig. Men til sidst fandt jeg frem til, at hun vist siger “drej til venstre ved Hard Rock Cafe”?

Tro mig, i ovenstående eksempel kan du i fred og ro sidde hjemme foran computerskærmen og lytte til vejledningen, men sidder du ude i bilen med lidt motorstøj og en lille PND højtaler i forruden, mens du samtidig koncentrere dig om trafikken, så bliver det ekstra svært at forstå budskabet.

Et andet eksempel er “Electric City” ved Silkeborgvej/Ringgaden i Århus. Når du sidder i bilen og får oplyst du skal svinge ved “Electric City”, har du faktisk ikke mulighed for at se forretningen før det er for sent. Jeg har ikke brug for at skulle spejde efter en vis cafe eller computerforretning når jeg bare skal finde frem til den rigtige vej at dreje ind på. Det optimale ville være at man kun brugte de mere genkendelige steder, som f.eks. “lyskrydset”, “tankstationen”, “broen” o.s.v.

SKÆRMEN
TFT skærmen er mat og skærmbilledet er læsbart under de fleste lysforhold. Betjeningen foregår ved et let tryk med ens fingernegl og skærmen reagere fint.

SIG HVOR DU VIL HEN
Men faktisk behøver du kun meget sjældent, overhovedet at berøre skærmen. Garmin nuvi 2597 er nemlig leveret med Garmin´s fremragende “Stemmekommando”, så du kan betjene maskinen håndfrit, eller ihvertfald næsten håndfrit. Man skal naturligvis skrue ned for Robbie Willams i anlægget, og lukke åbne vinduer i bilen. Gør man det, vil man opleve at funktionen virker aldeles fremragende, selv i biler som ikke ligefrem er støjsvage.

Med Garmin Stemmestyring kan du angive nye adresser, søge interessepunkter, skrue op og ned for lyd og lysstyrke o.s.v. – Faktisk er der rigtig mange funktioner i systemet, men alligevel er det lykkes Garmin at bibeholde en overskuelig menu, og efter kort tid vil du sikkert ha´ vænnet dig til de fleste kommandoer, og skal derfor ikke sidde og læse på skærmen.

IMPLEMENTERINGEN AF NAVIGON FUNKTIONER:
Grundlæggende set er dette tydeligvis stadig en “ren Garmin maskine”, men som nævnt i indledningen, begynder man stille og roligt at implementere diverse Navigon funktioner.

Vælger man f.eks. “Navigon kortfarver” og “Navigon cursor”, så minder det da en lille bitte smule om de hedengangne Navigon dage, ikk` ? Ja altså, med lidt god vilje ;- )

Navigon layout:

Man har implementeret den aktive vognbane assistent som er elsket af rigtig mange Navigon brugere, (og sikkert savnet af mange af os som kører med f.eks. TomTom?). Herudover har man endelig implementeret Navigons suveræne “POI frem på ruten” som virker fremragende skulle jeg hilse og sige.

POI frem på ruten:

Du kan hele tiden se hvor langt der er til næste tankstation, rasteplads eller spisested, og med et klik på “POI bjælken”, kan du se yderligere POI i den aktuelle gruppe. De små pile viser dig i hvilken side af vejen den pågældende POI befinder sig.

RUTEBEREGNINGER:
Maskinen er god til at undgå grusveje, og med “u-sving forbudt”, får du hurtigt beregnet en alternativ rute, i tilfælde af du misser den oprindelige rute.

Under mine testkørsler har jeg kørt flere tusinde kilometer, både herhjemme, i Tyskland, samt på en smuttur til Tjekkiet. Ruterne er godkendte, dog er jeg ikke overbevist om at jeg vil komme til at benytte Garmin´s mulighed for “alternative ruter”.

ALTERNATIEV RUTER
Garmin nuvi 2597LMT tilbyder op til tre forskellige ruter til hver destination, men det er ikke bygget op på samme måde som vi kender det fra Navigon. På nuvi modellen har man valgt at de tre ruter skal beregnes ud fra 1. Hurtigste – 2. Korteste – 3. Hurtigste i.fh.t. den aktuelle trafiksituation.

Dette bevirker indimellem nogle spøjse ruteforslag. Hvis jeg f.eks. skal fra Århus til Prag, har jeg to muligheder; Jeg kan vælge ruten ned over Hanover, eller ind over Berlin. De er cirka lige lange. Men se engang nedenstående forslag fra Garmin:

Garmin´s ruteforslag fra Danmark til Prag:

Den første (lilla) rute er helt fin, ned over Hanover. Den anden rute (blå), passerer godt nok Berlin, men her har man indføjet færgeforbindelser? Jeg ved godt at jeg selv kan deaktivere færger, men det bør altså ikke være nødvendigt for et smut fra Århus til Prag?

Forklaringen er, at man jo viser mig den korteste rute, så jeg kan vel ikke rigtigt “brokke” mig? Men dog et eksempel på jeg ikke altid kan se det smarte (brugbare), i disse alternative ruter. I ovenstående eksempel er det ihvertfald en meget alternativ rute :- )

Lad os tage endnu et eksempel hvor jeg mener de alternative ruter er misvisende. På en tur fra Århus til Frankrig, fik jeg to ruter præsenteret, men kig på oversigten til venstre, kan du se nogen forskel? Jeg undrede mig også, og måtte zoome ind på kortet for til sidst at finde den lille ruteforskel, som åbenbart var nok til at man absolut ville vise man kunne lave to ruter til destinationen.

To forskellige ruter, som grundlæggende er præcis ens:

Nede i nærheden af Oberhausen dukkede “forskellen” op, (vist på ovenstående billede til højre). Helt ærligt? Jeg mener nok man kunne finde andre alternative ruter som var mere relevante.

Nå, man kan heldigvis bare undlade at benytte de alternative ruter, og istedet acceptere maskinens første valg. Dermed får du faktisk nogle ganske fine ruter. Jeg har ind i mellem oplevet lidt længere ruter end nødvendigt, men ikke nogle som får mig til at ryste på hovedet, så det er OK.

Men jeg har bemærket endnu en, efter min mening, underlig ting vedr. de alternative rutevalg. Når man klikker på “kør hjem”, får man faktisk ikke anvist nogle alternative ruter? Det samme gør sig gældende hvis man benytter Garmin´s ellers fremragende “stemme kommando”… ?

LANGSOM RUTEBEREGNING
Apropos længere ruter er Garmin nuvi 2597LMT en meget langsom fætter til at beregne ruten. Jeg har flere gange ventet adskillige minutter på resultatet.

EN GAMMELKENDT FEJL
Skal du længere ned end til f.eks. det nordlige Frankrig, skal du ikke blive overrasket over at blive præsenteret for en melding i stil med denne:

Denne fejl er iøvrigt også set på flere tidligere Garmin enheder, men man har åbenbart ikke haft succes med at få den rettet. Vi må håbe at der vil dukke en fejlretning op på ét eller andet tidspunkt.

TJEK RUTEN INDEN AFGANG
Som Garmin bruger, og dette gælder generelt, skal man altid dobbeltsikre sig at man har indtastet den korrekte destination. Forestil dig du vil til f.eks. “Kolding”, eller en hvilken som helst anden by for den sags skyld. Man begynder at indtaste “k, o, l, d”, herefter fremkommer en liste med relevante byer, og Kolding er naturligvis en af dem. Men kommer du ved en fejl til at klikke på et af de andre bynavne får du et problem. Du får nemlig ikke vist en oversigt over ruten inden du sætter igang.

Et eksempel på hvor galt det kan gå, er hvis en bruger laver en tsaevfelj:
Et ægtepar ville besøge en uberørt strand på den italienske ø Capri. Men kom ved en fejl til at taste Carpi – en industriby i det nordlige Italien – 660 kilometer fra deres ønskede destination. Tro det eller ej, de fortsatte frem til den forkerte destination… Det er selvfølgelig en meget sjov historie, men jeg tror på den kunne være undgået, hvis de har set et oversigtskort inden de påbegyndte turen.

Heldigvis kan man selv klikke sig ind for at få vist et oversigtskort, men det er sikkert ikke altid man husker det? Jeg gør ihvertfald ikke.

Men som nævnt er de primærer ruter på Garmin nuvi 2597LMT godkendte, og implementeringen af Navigon´s aktive (animerede) vognbaneassistent er et kærkomment tiltag som er en stor hjælp inde i storbyerne, hvor det er vigtigt, så tidligt som muligt, at få sig placeret i den korrekte vognbane. Dog mener jeg nok at denne vognbaneassistent får lov at fylde alt for meget af skærmbilledet.

Aktiv vognbaneassistent:

Også ude på motorvejen giver nuvi 2579LMT dig et rigtig godt overblik over kommende udfletninger og afkørsler. Disse vises som still -billeder ude i højre side af skærmen, og derfor kan du samtidigt holde øje med det “normale” navigationskort.

Udvidet vognbaneassistent på større veje som f.eks. motorveje:

Med funktionen “Brugerdefineret undgåelse” kan du få lov at indsætte personlige vejspærringer, både på eksakte vejstrækninger, men også på desiderede områder. Det er smart hvis maskinen har det med at lede dig ind via en vej, eller et område du ikke har lyst til at benytte.

PAS PÅ, POLITIET KOMMER… ELLER GØR DE?
Politisk har man besluttet at politiet skal ud med flere fotovogne, og jeg tror Garmin har taget forskud på “glæderne”… (sagde jeg virkelig det? :- ) Ihvertfald får man den ene falske alarm efter den anden.

Det bliver hurtigt et irritations moment, og “ulven kommer”. Jeg er ikke sikker, måske tager jeg fejl, men jeg tror faktisk man har lagt disse ind som en slags “indbyggede POI”. Faktum er ihvertfald, at alarmen “fotovogn” nede på Anbækvej i Hammel, har været med på nuvi 2597 i al den tid jeg har kørt med den.

Herudover er det slet ikke et sjældent syn at få varsler om disse fotofælder, (om de så er der eller ej), helt op til 35-40 km. før du passerer punktet.

Politiets fotovogne – Alarm:

TRAFIKMELDINGER
Garmin nuvi 2597LMT er leveret med en (meget tyk) strømledning som inkludere en FM TMC modtager. Jeg har gennem flere år skrevet mange negative udtalelser om RDS TMC, og det bliver jeg såmænd ved med, så længe der er producenter som kan finde på at udkomme med TMC maskiner.

Men redningen er nær, ihvertfald hvis du ejer en smartphone (Android eller iPhone). Så kan du nemlig downloade Garmin Smartphone link, og derved få LIVE forbindelse til nogle ekstra services, blandt andet Garmin 3D Traffic. Nogle af disse ekstra services er gratis, andre koster penge.

Bagsiden af medaljen, er som sagt at du skal eje en smartphone (iPhone eller Android). Herudover er det nok værd at bemærke, at du skal sørge for at have strøm til telefonen. Det skal du fordi app´en kræver både GPS signal og Bluetooth. Begge dele er blandt de mest strømslugende funktioner på en smartphone.

Da jeg gik igang med denne test, fik jeg samtidig adgang til en testversion af ovennævnte app for iPhone.
I skrivende stund ved jeg ikke præcis hvornår den kommer officielt på markedet, men måske den allerede er udkommet når du læser dette? ellers vil den være meget tæt på. Garmin Smartphone link for iPhone kom officielt på markedet onsdag den 27.03.2013 og kan frit hentes i Appstore.

Garmin Smartphone Link for iPhone:

Alle LIVE services er aktiveret, og dermed har jeg, ud over søgninger på privatpersoner og firmaer, også adgang til vejrudsigter og mulighed for at se diverse trafikcams “in real time”:

Vejdirektoratets trafikcams:

Men vigtigst af alt; Jeg slipper for at bruge RDS TMC, og kan istedet modtage væsentligt bedre, og mere opdaterede, trafikmeldinger via Garmin 3D Traffic.

Nedenstående eksempler stammer fra en vinterdag i midten af Januar hvor der var væsentlige forsinkelser på vores tur fra Århus til København. Tidsangivelserne vedr. forsinkelserne på motorvejen holdt faktisk nogenlunde stik med de faktiske forsinkelser.

Garmin 3D Traffic på motorvejen:

Men selv om Garmin 3D Traffic virker udmærket på motorvejs nettet, så er de stadig et pænt stykke efter når det gælder det øvrige vejnet. Nedenstående billeder viser to typiske eksempler hvor vi trafikmæssigt sammenligner Garmin med TomTom – Kun TomTom havde info om forsinkelserne.

Trafikken inde i Århus midtby og ude på Århus-Viborg landevejen i myldertiden:

TomTom havde i forvejen foreslået en rute uden om forsinkelserne, men fordi vi skulle teste Garmin nuvi 2597LMT, ignorerede vi naturligvis dette og fortsatte istedet ad den rute som Garmin foreslog os. Dette betød at vi, ikke u-ventet, kom til at holde i kø begge steder.

Det store problem ved at Garmin ikke dækker det øvrige vejnet særlig godt, er at man derved ikke får en optimal mulighed for at bedømme om man skal blive i køen, eller om man skal vælge den tilbudte alternative rute. Ofte ser vi jo at folk vælger at forlade motorvejen for at undgå en kø, men i nogle tilfælde vil man derved opleve nye “propper” på den alternative rute.

Jeg vil dog fastholde at det er en klar fordel at aktivere “LIVE Trafik” på din Garmin, simpelthen fordi det stadig er langt bedre end det almindelige RDS TMC!

LOKALSØGNING
Èn af de andre services du får adgang til via Garmin Smartphone Link, er muligheden for at søge efter private personer (på deres telefonnummer), og firmaadresser v.hj.a. Krak. Jeg ved der er mange TomTom brugere som savner Google Local search, (som nu er udskiftet med TomTom Places).

Hos Garmin har man istedet valgt Krak som søgemaskine, og det er slet ikke noget skidt valg. Jeg må tilstå at disse “LIVE søgninger” ikke er dem jeg bruger mest, men selvfølgelig har jeg brugt dem ind i mellem, og jeg er positivt overrasket over funktionen. Dog ved jeg ikke hvilke tjenester man benytter i udlandet hvor man jo ikke har mulighed for Krak søgninger?

HAR MAN IKKE NEDPRIOTERET KORTET?
Som nævnt får man efterhånden flere og flere ekstra informationer vist i den såkaldte sidebjælke, dette gælder f.eks. POI frem på ruten, vognbaneassistenten og trafikmeldinger. Det er fint med alle disse ekstra informationer, men efter min mening får de lov til at fylde u-nødvendigt meget af det samlede skærmbillede. Derfor er der faktisk ikke meget plads tilbage til selve kortvisningen.

Sidebjælken fylder meget:

Infotavlen ude til venstre på ovenstående billede, fylder tæt ved halvdelen af skærmen, og er vel egentlig OK til netop denne type visninger? Men den aktive vognbaneassistent (i midten), fylder faktisk lige så meget af skærmens bredde, hvilket efter min mening er et voldsomt “overkill”.

Men helt galt går det i eksemplet til højre, trafikmeldingerne. Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor man skal bruge næsten en 1/3 af skærmens bredde, blot for at informere om trafikale forhold frem på ruten?

Hvis du som jeg, gerne vil klikke disse informationer væk, skal du holde tungen lige i munden. Jeg kan hilse og sige at det ikke kan anbefales at forsøge at ramme det lille-bitte kryds (markeret med røde cirkler), med en hastighed på 130 km/timen.

KORTET I GARMIN NUVI 2597LMT
Kortene på nuvi 2597LMT er opdateret med de p.t. nyeste Navteq kort (ver. 2013.40), men Navteq er ikke kendt som specielt hurtige når det gælder kortopdateringer. Et eksempel er den “nye” Sønderborg motorvej som åbnede for et år siden, den 31. Marts 2012 – Det var et år og to måneder tidligere end beregnet, men Navteq holdt sig tilsynladene til de oprindelige byggeplaner, og udkom først med opdateringen i feb/marts 2013, altså med en forsinkelse på ca. ét år.

Kortet er mangelfuldt:

“Bedre sent end aldrig” kan man sige, eller kan man? Det er desværre ikke et enkeltstående tilfælde – Læs evt. denne artikel for at se flere eksempler.

Hvorfor er det da så vigtigt med disse opdateringer? Hvis ikke opdateringen af vejnettet er ajour, kan maskinen naturligvis ikke beregne de mest optimale ruter. Når alt kommer til alt, er det helt grundlæggende vigtigste på en navigator vel, at den skal kunne navigere dig frem ad bedst mulige rute?

MENULINIEN:
Nede i bunden af skærmen, har vi ude til venstre en knap som viser vores aktuelle fart. Med et tryk på denne knap, vises den indbyggede triptæller.

Knappen til højre, kan frit ændres til at vise én af følgende informationer; Sikkerheds kamera, Temperatur, Ankomsttidspunkt, Ankommer om, Distance til destinationen, Retning, Aktuel tid, Højde, Tid til viapunkt, Ankomsttid for viapunkt & Distance til viapunkt.

Desværre er det altid et “enten eller”, du kan altså kun få vist én af informationerne ad gangen…

RUTEPLANLÆGNING OG POI:
Garmin har altid været blandt de absolut bedste, om ikke de bedste, til håndtering af importerede POI. Garmin nuvi 2597LMT er ingen undtagelse. I samme sikre stil slår Garmin alle andre når det gælder ruter med flere stop. Du kan oprette ruter på din PC og derefter overfører dem til din nuvi, eller du kan taste en masse destinationer ind i tilfældig rækkefølge, og derefter bede din nuvi om, automatisk at optimerer den bedst mulige rute mellem disse punkter.

For at overfører dine egne POI, skal du blot downloade Garmin POI Loader, (gratis). Det er et vældig smart program som klarer opgaven med få klik. Apropos Garmin software, så udkom man i starten af 2013 med et helt nyt af slagsen, nemlig Garmin Express. Med denne software samler Garmin (stort set), alle værktøjer i ét program: Opdater kort, opdater software, sikkerhedskopiering, gendannelse og overførsel af favoritter, installer gratis stemmer og køretøjer, samt download af produktmanualer.

Eneste funktion vi p.t. mangler, er altså muligheden for overførsel af egne POI, men mon ikke denne funktion vil blive implementeret i en senere opdatering?

HJEM TIL ÅRHUS… NOT!
Hvergang jeg har en Garmin inde til test, må jeg desværre konstatere at man fortsat ikke kan søge på dele af et bynavn. Du kan f.eks. ikke blot skrive “vissing”, for at finde Nørre Vissing”.

Jeg siger bare, “god fornøjelse”, hvis du en dag holder i Slovakiet, og ikke præcis kan huske hvordan du staver til et to-delt Slovakisk bynavn :- )

Men nu har Garmin åbenbart besluttet sig for at drive spøgen endnu længere ud. Jeg ved godt at man politisk har besluttet sig for at sløjfe bolle-å i Århus, men alle GPS´er kan stadig stave til Århus, bare ikke en ny Garmin. Det samme gælder i øvrigt hvis du skal en tur til Ålborg, Åbenrå, Ålestrup etc.

Jeg har i mange måneder “presset på” hos Garmin, for at få denne fejl rettet. I dag kom så svaret: We only want to have the “Aa” spellings, I don’t know the exact reason for this decision. Jeg skal undlade at fortælle dig hvad jeg mener om en sådan beslutning ;- )

Garmin vil ikke godkende bynavne som f.eks. Århus og Ålborg:


OK tænker du nok, så kan man vel bare skrive Arhus, eller Alborg?
Desværre ikke, så havner du henholdsvis “ingen steder”, eller i Albøge. Så kender du ikke postnummeret, eller forsøger dig med dobbelt-a, så finder du ikke byen. Hovedrystende fra en producent som selv påstår de har det mest brugervenlige produkt på markedet.


PLUS & MINUS:
+ Gratis kortopdateringer
+ Garmin Express
+ Klik POI direkte på kortet
+ Undgå veje og/eller områder
+ Suveræn POI håndtering
+ Ruteplanlægning med aut. optimering
+ Superfed stemmestyring
+ Garmin Smartphone Link (Android & iPhone)
+ POI frem på ruten
+ Aktiv vognbane assistent

- Langsomme ruteberegninger ved lange ruter
- Trafikdækning
- Besværlig montering
- Infobjælker tager meget skærmplads
- Ikke muligt at se både ankomsttid og resterende rutelængde
- Ikke aktiv holder
- Kan ikke søge på dele af to-delte bynavne
- Vil ikke acceptere søgning på f.eks. Århus & Ålborg
- Naturlig stemmeguide kan være meget vanskelig at forstå.


POINTSCORE:
Ruteberegninger: 7/10
Trafikmeldinger: 7/10
Skærm kvalitet: 8/10
Brugervenlighed: 7/10
Overall: 7/10


KONKLUSION:
Garmin nuvi 2597LMT adskiller sig positivt fra andre nuvi´s p.g.a. muligheden for ´POI frem på ruten` og den aktive vognbaneassistent.
Ser man bort fra disse funktioner, mener jeg ikke den adskiller sig væsentligt fra andre Garmin modeller, og derfor ser jeg ikke nogen grund til at skifte din nuværende Garmin ud med en nuvi 2597LMT.

Men skal du alligevel ud at købe en ny GPS, og har du bestemt dig for det skal være en Garmin, så går du ikke helt galt i byen med en nuvi 2597LMT.

Personligt er jeg dog ikke blæst ned af stolen i begejstring. Der er for mange ting som ikke opfylder mine krav og forventninger, så jeg må nok tilstå at jeg ikke står først i køen til en nuvi 2597LMT.

(11767)


VIGTIGT

GPS FOR ALLE er pr. den 12.04.2014 overgået til GPS FREAK

En ny og moderne GPS side, tilpasset alle platforme. Samme gode service og alt er gratis!

Vi ses på http://gpsfreak.dk



http://gpsfreak.dk

  1. leonardofahrer
    leonardofahrer04-17-2013

    Efter at have kørt i mange år med en Garmin 7500, har jeg prøvet en 2450 og en 2460. 2450 især var meget langsom til at beregne ruter – stor irritation, når man kører forkert (hvad enten der er med vilje eller ej).

    Hvor lang tid er 2597 om at beregne en tur til München fra din bopæl?

    Ellers glimragende test. GPS´en har tilsyneladende en rigtig nem holder – og så vælger Garmin at lade strømforsyningen (og TMC) at gå uden om denne holder? Altså SNAP .. og så lige strømforsyningen :(

    Der er vel mulighed for flere datafelter end de som du har vist på ovenstående billeder?

  2. Ivan Fraer
    Ivan Fraer04-17-2013

    Hej leonardofahrer

    Håber du vil præcisere “datafelter” før jeg begiver mig ud i et svar i Øst, hvis du spørger i Vest :- )

    Fra Munchen til Hammel: under 10 sekunder, så det er vel OK? Her skal jeg lige huske at gøre opmærksom på, at jeg af gode grunde køre med den p.t. nyeste (men meget tidlige) version af softwaren. Jeg ved der arbejdes med en optimering af beregningstiden, så jeg tror ikke man skal være så bekymret på det felt.

    Er ruterne under et par hundrede kilometer (+/-) er maskinen faktisk meget hurtig til at beregne en ny rute, i tilfælde af du fraviger den oprindelige.

  3. leonardofahrer
    leonardofahrer04-17-2013

    Hmmm … men først og fremmest øv :)

    Jeg havde læst det som om det var en 2797 – vidste ikke der var andre der lignede så meget – så hvad er forskellen på 2597 og 2797?

    Nej, 10 sekunder er i orden :)

    Datafelter – hvor mange kan vælge f.eks. højde over havet, ankomsttid, tid til ankomst m.m. :)

  4. leonardofahrer
    leonardofahrer04-17-2013

    leonardofahrer:
    Hmmm … men først og fremmest øv

    Jeg havde læst det som om det var en 2797 – vidste ikke der var andre der lignede så meget – så hvad er forskellen på 2597 og 2797?

    Nej, 10 sekunder er i orden

    Datafelter – hvor mange kan vælge f.eks. højde over havet, ankomsttid, tid til ankomst m.m.

    Nå – redigering er umuligt – så først og fremmest: mange = man.

    Så er der skærmstørrelsen i forskel på 2597 og 2797. Men har 2797 også et separat strømforsyningsstik lige som 2597?

  5. Ivan Fraer
    Ivan Fraer04-17-2013

    Først:
    Datafelter – hvor mange kan vælge f.eks. højde over havet, ankomsttid, tid til ankomst m.m.
    Desværre må du nøjes med én ad gangen.

    Skærmstørrelsen er henholdsvis 5″ (2597) – 7″ (2797)

  6. leonardofahrer
    leonardofahrer04-18-2013

    Jeg ser et strømforsyningsstik i foden af 2797 – mon ikke også der så er en i 2597? :)

  7. Ivan Fraer
    Ivan Fraer04-18-2013

    Nej det er ikke samme holder, jeg har tilføjet et billede af holderen med påmonteret enhed.

  8. leonardofahrer
    leonardofahrer05-02-2013

    Jeg har en 2797. Den kan man f.eks. få til at vise tripcomputer (i mangel af bedre), højde over havet og retning – men ikke, som jeg gerne ville have haft fordi det havde jeg på min gamle 7500 – tid og afstand til næste drej samt km til destinationen.

  9. Ivan Fraer
    Ivan Fraer05-02-2013

    Hej
    Den Engelske manual kan hentes her. I skrivende stund er den Danske version desværre endnu ikke udgivet.

  10. Ivan Fraer
    Ivan Fraer05-04-2013

    Testen af Garmin nuvi 2597LMT (med Garmin Real Voice) er nu offentligt tilgængelig!

  11. Ole
    Ole05-04-2013

    Kommer der også en test af nuvi 3597?

  12. Ivan Fraer
    Ivan Fraer05-04-2013

    Garmin nuvi 3597 er en væsentligt mere lækker maskine, først og fremmest p.g.a. glas skærmen, selve designet, og ikke mindst er det lækkert at Garmin endelig har taget sig sammen til at lave en magnetisk holder. Men herudover er der stort set ingen forskelle på de to maskiner. De tilbyder samme funktioner, ruter, trafikhåndtering etc. – Derfor kan en selvstændig test måske umiddelbart virke lidt u-nødvendig? Men omvendt er der jo ingen grund til ikke at skrive den, så… :- )

  13. Sabrine
    Sabrine07-01-2013

    Hejsa. Tak for en gode fif og detaljeret information på denne side. Jeg er SÅ meget i tvivl om hvilken GPS jeg skal købe. Min kæreste og jeg skal til det vestlige USA i 4 uger. Jeg har besluttet mig for Garmin Nuvi 3760lmt da den er toprated i USA.

    Men jeg ville gerne sikre mig et godt software så vi med 100% sikkerhed ikke for problemer i trafikken. Dvs. opdaterede kort (LM) live traffic (T) og dansk stemme.
    Derudover ville jeg gerne kortlægge ruterne hjemme fra med MY ROUTE og POI så vi bare en rute for hver dag vi vælger og således ikke bruger tid hver morgen på hvor vi skal hen.

    Kan du følge mig? Har du nogle fif til hvilken vi bør købe?

    Mvh Sabrine (Aarhus).

Din kommentar her